loading...
انجمن علمی علوم اجتماعی
انجمن علوم اجتماعی بازدید : 69 پنجشنبه 14 آذر 1392 نظرات (0)


نماد حیوانات در هر فرهنگ، دارای مفهوم ویژه ی خود است. ممکن است نماد یک حیوان در یک فرهنگ بار مثبت داشته باشد و برعکس در فرهنگی دیگر دارای معنی مناسبی نباشد.

به طور مثال سگ در فرهنگ غرب نمادی از دوست خوب و وفاداراست. اما این حیوان در فرهنگ چین بار منفی دارد. اگر در هنگام گفت و گو از واژه ی سگ برای توصیف یا تشبیه استفاده شود، در واقع نوعی توهین خواهد بود. علاوه بر نماد این جانور، حیوانات دیگر هم هرکدام مفهومی ویژه دارند. بقیه توضیحات را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.

انجمن علوم اجتماعی بازدید : 24 یکشنبه 10 آذر 1392 نظرات (0)


شکاف نسل ها چیست؟ و مفهوم عملی آن در جامعه امروز چه می تواند باشد؟  شکاف نسل چه تاثیری در زندگی می تواند باشد؟

فاصله ميان دو دوره ي نوجوانی و جواني ( جديد ) با دوره ي ميان سال و بالاتر ( گذشته ) از نظر آرمانها ، ارزشها ، گرايشها ، باورداشتها ،  اعتقادات و سبك زندگي را شكاف نسل گويند .

كارل مانهايم : تعلق داشتن به يك طبقه و يك نسل و يا يك گروه سني ، به افراد متعلق به اين مقولات ، موقعيت مشتركي در فراگرد تاریخی و اجتماعی مي دهد ، پهنه ي تجربه بالقوه آنها را به يك صورت خاصي محدود مي سازد و آنها را به يك شيوه فكري و تجربه خاص و يك نوع كنش تاريخي ويژه ي اين موقعيت متمايل ميگرداند . جواناني را كه با مسائل تاريخي مشتركي روبرويند مي توان متعلق به يك نسل دانست . بقیه توضیحات را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.

انجمن علوم اجتماعی بازدید : 18 جمعه 08 آذر 1392 نظرات (0)


خداوند متعال در قرآن کریم بارها به توطئه های بنی اسراییل اشاره کرده و خباثت آنان را بیان نموده است؛ همچنین در آیات متعددی خداوند متعال به تقبیح اعمال آنان پرداخته است تا مسلمانان از اشتباهات و تخلفات آنان درس بگیرند و از معصیت و نافرمانی خودداری نمایند.

خداوند بزرگ در چندین آیه، آینده ی بنی اسراییل را پیشگویی کرده و به آن ها در این مورد، هشدار داده است تا بنی اسراییل تصور نکنند که می توانند تا ابد به زشتکاری های خود ادامه دهند.
نمونه ای از آیات مهم در رابطه با سرنوشت بنی اسراییل، آیات ۴ تا ۸ سوره ی اسراء (بنی اسراییل) می باشد:

” وَقَضَیْنَا إِلَى بَنِی إسْرائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا (۴)

فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولا (۵)

ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا (۶)

إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لأنْفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوءُوا وُجُوهَکُمْ وَلِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِیرًا (٧)

عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یَرْحَمَکُمْ وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْکَافِرِینَ حَصِیرًا (٨)

همان گونه که ملاحظه می فرمایید، خداوند متعال در قرآن مجید، دو فساد بزرگ را برای بنی اسراییل پیشگویی کرده است که بنابر گفته ی قرآن، این پیشگویی در تورات نیز آمده است.

در این پیشگویی، خداوند متعال به بنی اسراییل اعلام می دارد که آن ها دو مرتبه فساد بزرگی در جهان برپا می کنند.

در دفعه ی اول، بندگان پرصلابت خدا، بنی اسراییل را به شدت تنبیه می نمایند و حتی به جستجوی خانه به خانه نیز می پردازند؛ سپس بنی اسرایی صاحب اموال و قدرت و جمعیت بسیاری می گردد و بر بندگان پرصلابت خدا (که قبلاً به آن اشاره کردیم)، چیرگی می یابد.

اما هنگامی که زمان وعده ی دوم خداوند متعال فرا می رسد، همان بندگان برگزیده ی خدا که در مرتبه ی اول، بنی اسراییل را شکست داده بودند، در مرتبه ی دوم نیز بنی اسراییل را شکست می دهند که این شکست به مراتب سنگین تر از شکست اول بوده و پرونده ی بنی اسراییل را برای همیشه می بندد. شکست دوم، خود شامل چند مرحله است که در مرحله ی اول، صورت های بنی اسراییل سیاه شده (به دلیل ترس و یا رسوایی)، سپس بندگان با صلابت خدا وارد مسجدالاقصی می شوند و در نهایت، هر چیز را که زیر سلطه ی خود می گیرند، در هم می کوبند. بقیه توضیحات را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.

انجمن علوم اجتماعی بازدید : 26 پنجشنبه 07 آذر 1392 نظرات (0)


اگر اهل گشت و گذار باشید و به كشورهای دیگر سفر كرده باشید، حتما متوجه تفاوت فرهنگی در كشورهای مختلف شده اید. تفاوتی كه در زوایای گوناگون زندگی مردم دیده می شود؛ از نوع گویش و پوشش گرفته تا شیوه رفتار و كردار.
این تفاوت آن گونه است كه گاهی شیوه معاشرت و رفتار مردم در كشوری خاص برای اهالی سایر مناطق عجیب و حتی غیرقابل قبول به نظر می رسد. جهت مشاهده کامل توضیحات به ادامه مطلب بروید.

انجمن علوم اجتماعی بازدید : 40 یکشنبه 26 آبان 1392 نظرات (0)

علوم اجتماعی به مجموعه علومی گفته می شود که موضوعات مورد بررسی آنها انسان و فضای پیرامون آن است. تمامی علوم انسانی از قبیل: جامعه شناسی، مردم شناسی، جمعیت شناسی، مددکاری، مشاوره، روان شناسی، اقتصاد، سیاست و ...  و حتی تاریخ و جغرافیا هم جزئی از علوم اجتماعی هستند.

 

در علوم اجتماعی علاوه بر خود انسان به پیرامون او نیز توجهی خاص می شود. زیرا یک انسان واحد ممکن است با تغییر شرایط مکانی و زمانی تغییر ساختار دهد و کلا به فرد دیگری تبدیل شود. دانشمندان علوم اجتماعی، رفتار گروهی و جمعی انسان ها را مطالعه می کنند. فیلسوفان علوم اجتماعی نیز روش های کاوش و الگوهای تبیین مناسب برای علوم اجتماعی مذکور را مورد مطالعه قرار می دهند. بقیه توضیحات را در ادامه مطلب بخوانید.

انجمن علوم اجتماعی بازدید : 26 یکشنبه 05 آبان 1392 نظرات (0)

آیا همه افراد به یک برنامه‌ریزی پنج ساله نیاز دارند؟با توجه به پژوهش‌ها، پاسخ این سؤال مثبت است. اما رمز داشتن یک زندگی شاد در این نیست که گوشه محل کارتان بنشینید و دائم برنامه‌ریزی کنید آنچه که مهم است داشتن یک هدف برای زندگی است زندگی با روشی معنی‌دار کامل.

به این داستان از یک نویسنده موفق(ارین زامت ) توجه کنید:
اینکه بگویم من یک طراح هستم، دروغ نگفتم. در تمام لحظات زندگی‌ام من برنامه‌ریزی دارم، از برنامه‌ریزی برای ۵ دقیقه بعد گرفته تا ۵ سال آینده. هر حرکتی در زندگی من، در اصل قدمی برای رسیدن به هدفم، یعنی موفقیت، سلامت، تناسب اندام، شهرت، تأهل و زندگی در یک خانه راحت است. بقیه مطلب در ادامه مطلب موجود است.

تعداد صفحات : 9

درباره ما
به سایت رسمی انـجمـن علمـی عـلـوم اجـتـماعــی دانشگاه پیام نور واحد آران و بیدگل خوش آمدید. چنانچه تمایل به نویسندگی در سایت را دارید حتما از بخش ارتباط با ما اعلام کنید. راستی در نظر سنجی سایت هم شرکت کنید. سپاسگزایم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    علاقه مند به برگزاری کدام یک از برنامه های زیر توسط انجمن علمی علوم اجتماعی می باشید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 85
  • بازدید سال : 211
  • بازدید کلی : 5,166
  • کدهای اختصاصی