loading...
انجمن علمی علوم اجتماعی
انجمن علوم اجتماعی بازدید : 23 یکشنبه 10 آذر 1392 نظرات (0)


شکاف نسل ها چیست؟ و مفهوم عملی آن در جامعه امروز چه می تواند باشد؟  شکاف نسل چه تاثیری در زندگی می تواند باشد؟

فاصله ميان دو دوره ي نوجوانی و جواني ( جديد ) با دوره ي ميان سال و بالاتر ( گذشته ) از نظر آرمانها ، ارزشها ، گرايشها ، باورداشتها ،  اعتقادات و سبك زندگي را شكاف نسل گويند .

كارل مانهايم : تعلق داشتن به يك طبقه و يك نسل و يا يك گروه سني ، به افراد متعلق به اين مقولات ، موقعيت مشتركي در فراگرد تاریخی و اجتماعی مي دهد ، پهنه ي تجربه بالقوه آنها را به يك صورت خاصي محدود مي سازد و آنها را به يك شيوه فكري و تجربه خاص و يك نوع كنش تاريخي ويژه ي اين موقعيت متمايل ميگرداند . جواناني را كه با مسائل تاريخي مشتركي روبرويند مي توان متعلق به يك نسل دانست .


برخي از عوامل زمينه ساز شكاف نسل


1 - تغيير در نظام ارزشي خانواده و جامعه .

2 – عدم درك متقابل دو نسل در اثر تعارض بين نسل جديد و نسل قبل .

3 – ترديد و كم اعتنايي نسل قديم به فرهنگ و سنتهاي ملي و مذهبي قبل از پيروزي شكوهمند اسلامي .

4 – تغيير در نحوه ي انتخاب گروه هاي مرجع ميان دو نسل به دلیل جریان اجتماعی شدن متفاوت .

5 – تفاوت در نحوه گذران اوقات فراغت ميان دو نسل .

6 – تغيير روابط و مناسبات ميان نسلي بين دو نسل قبل و جديد .

7 – افزایش تعارضات و کشمکش ميان نسلي ( ناشي از صنعتي شدن و گسترش شهرها )


پیامدهای شکاف بر نسل جدید


1 – شكل گيري روحيه فرد گرايي و منفعت طلبانه كه كمتر موفقیت ، منافع ، رفاه و خوشبختي خود را در موفقیت و سلامت و منفعت دیگران می بیند و يا به عبارت دیگر معتقد به تقدم فرد بر جمع مي باشد .

2 – سقوط شخصیت جوانان ، شكل گيري و سازمان بندي بینشی كه براي همبستگی ، همدلی و ارتباطات انسانی در ذهن و عمل بر جاي باقي نمي ماند .

3 – بحران عدم مشروعیت نهادها و عوامل اجتماعی كننده از سوي نسل جديد .

4 – عدم شناخت كافي نسل بزرگسالان از نیازمندی هاي نسل جوان .

5 - بیگانگی فرهنگی و دوگانگی ارزشی نسل جدید .

6 – عکس العمل شتابزده و نا متعادل و نا همگون برنامه ريزي در عرصه فرهنگی .

تاثیر شکاف نسل بر پیران و سالخوردگان


انزوای فكري پیران :


بر اثر دگرگوني ها و تحولات سريع جامه از يكسو ، ميراث نياكان به شدت آسيب خواهد ديد ، و از سوي ديگر با وجود تحرك اجتماعي و شغلي جوانان را وا مي دارد تا از حرفه آبا و اجدادي خود دست كشيده و به مشاغل جديد روي آورند و اين يعني همه چيز را بايد از نو آموخت از اين رو تجربه هاي پيران جامعه اهميت خود را از دست مي دهند و موقعیت سالخوردگان در خانواده و جامعه دچار تزلزل مي شود .

ارتباط فكري سالخوردگان و نسل بعد قطع مي شود . و در نتيجه نوعي عدم تفاهم متقابل روي مي دهد ، از اين رو نسل قبل به تدريج به انزواي فكري كشانده شده و جهت ماندن  در صحنه در تقابل با نسل جديد قرار ميگيرد .


راهكارهايي جهت پيشگيري و شكاف نسل :


1 – ايجاد موسسات تحقيقاتي و پژوهشي سنجش افكار جهت پیشبینی خواسته ها ، مطالبات و جریان هاي ناشناخته اجتماعي به خصوص مسائل و مشكلات جوانان و نوجوانان .

2 – مشاركت دادن نوجوانان و جوانان در تصميم گيري امور مربوط به خودشان نظير ساختن فیلمهای آموزشی ويديوئي و تلویزیونی و همچنین برنامه هاي كودك و چگونگی پر کردن اوقات فراغت و تهیه و تدوین کتابهای درسي  .

3 – درك صحیح و علمی از نیازمندی ها ، شرايط و موقعيت سني نوجوانان و جوانان  از سوي عوامل اجتماعي كننده نظير خانواده ، دولت ، نهادهای مذهبي ، و ساير عوامل تاثیر گذار در اين امر.

4 – كاهش فاصله سني بين دو نسل از طريق پايين آوردن سن ازدواج و بالا بردن عمومیت ازدواج .

5 – جدي گرفتن مسائل تنظيم خانواده و جمعیت جامعه ، جهت ساماندهی مناسب به امور فرزندان خانواده و نسل نوجوان و جوان جامعه .

6 – برنامه ريزي علمي جهت گذراندن اوقات فراغت توسط نهاد خانواده .

در سايه اقتدار و كارآيي خانواده از طريق كاهش و ترميم شكاف بين نسل ها ، درك و تلقي متقابل و احترام آميز والدين و فرزندان ، وقت گذاري و جذابيت را تحكيم بخشيد . با برنامه ريزي اوقات فراغت براي جوانان و نوجوانان ، توسعه و ترویج تولیدات فرهنگی متناسب با ارزشهاي اجتماعی مي توان در تضمين سلامت مناسبات و دوستی هاي خانوادگی موثر و مفيد باشد .

7 – آشنا ساختن نسل ميانسال و سالخورده با شيوه ها  و مقتضیات زندگی در دنياي جديد .

براي كاهش فاصله نسل ها بهتر است تا واقعيت هاي دنياي جديد را با ارزشهاي جامعه منطبق سازیم ، بنابراین آموزش بزرگسالان براي درك واقع بينانه شرايط جديد ، آگاهي از نيازمندي هاي نسل جديد ، رفتار مناسب با شرايط سني و همدلي و همراهي براي تامين نيازهاي نسل جديد در حد توان ، از شيوه هاي عملي ترميم خلاء و شكاف بين نسل ها خواهد بود .

8 - رفع نارسائي هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي و اختلاف برداشتهای ناشی از مصداق هاي آن جهت كاهش تعارضات خانوادگی و در نتیجه نزديكي بين انتظارات سه نسل .

منبع: فصلنامه دبیر خانه علوم اجتماعی

ارسال مقاله : خانم زیبا شکارچی ( کارشناس ارشد علوم اجتماعی)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به سایت رسمی انـجمـن علمـی عـلـوم اجـتـماعــی دانشگاه پیام نور واحد آران و بیدگل خوش آمدید. چنانچه تمایل به نویسندگی در سایت را دارید حتما از بخش ارتباط با ما اعلام کنید. راستی در نظر سنجی سایت هم شرکت کنید. سپاسگزایم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    علاقه مند به برگزاری کدام یک از برنامه های زیر توسط انجمن علمی علوم اجتماعی می باشید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 63
  • بازدید سال : 189
  • بازدید کلی : 5,144
  • کدهای اختصاصی