loading...
انجمن علمی علوم اجتماعی
انجمن علوم اجتماعی بازدید : 16 یکشنبه 20 بهمن 1392 نظرات (0)

نظر به اینکه حیات بشری بر عرصه گیتی ، وابسته به منابع موجود کره زمین بوده و با توجه به محدودیت دسترسی به این منابع ، بحث مصرف و اصلاح الگوی آن از اهمیت ویژه ای بر خور دار است . به ویژه آنکه با گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش دامنه فعالیت های تبلیغاتی رسانه های مختلف و تشویق به مصرف بیشتر کالاهای مصرفی ، شاهد روند لجام گسیخته ای در مصرف انسانهای معاصر هستیم . نوشتار حاضر می کوشد ضمن بررسی اجمالی در معنا و مفهوم مصرف ، مصرف گرایی و اصلاح الگوی مصرف به تبیین برخی عوامل مصرف زدگی جوامع و آفات اسراف و تبذیر منابع خدا دادی پرداخته و اشاره به پاره ای از توصیه های مرتبط اصلاح الگوی مصرف داشته باشد .


مقدمه

 

صرفه جویی و به عبارت دیگر مدیریت مصرف منابع مبتنی بر آینده نگری ، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است ؛ چرا که امروزه حجم جمعیت در سطح جهان گسترش پیدا کرده است . محدودیت منابع در دسترس بشر از یک سو و عدم توزیع متوازن منابع محدود موجود از سوی دیگر ( که بخشی از آن ، بنابر عوامل طبیعی و جغرافیایی و تقسیمات کشورها در سطوح مختلف زمین بوده و بخشی دیگر منبعث از عدم توازن قدرت کشورها در تسلط و بهره برداری از این منابع است ) ؛ بر مشکل فوق افزوده است . البته باید در نظر داشت که این امر به هیچ وجه به معنای ناکافی بودن منابع موجود در کره زمین برای ساکنان آن نبوده و نیست . آنچه بشر را از نظر تامین منابع ، با چالش روبرو کرده ، اسراف کاری و هدر رفتن بسیاری از منابع جهان توسط برخی از ساکنان زمین است . " ژزوئه دو کاسترو" در این باره می نویسد : « نیک می دانیم که        نعمت های موجود در کره زمین ، برای ساکنان آن کافی است . با این حال می بینیم ، گرسنگی پدیده ای جهانی به شمار می رود و بیشتر ساکنان روی زمین از گرسنگی رنج می کشند  . گرسنگی را طبیعت به ما تحمیل نکرده است ؛ بلکه خاستگاه این فاجعه ، شرایط فرهنگی جامعه های انسانی است » .
استفاده از وسایل تاثیر گذار بر ذهن انسان ، برای سودمند یافتن کالاهای تولید شده و در نتیجه اقدام به خرید و مصرف آن ، تاثیری بسیار ویرانگر بر تعادل روانی مردم جوامع مختلف گذاشته و از خود بیگانگی و روان پریشی های گوناگونی را در لایه های بسیار گسترده ای از مردم پدید می آورد . این الگوی مصرف اسراف کارانه ، ریشه در آز و طمع برخی جوامع انسانی دارد و علاوه بر آلودگی های زیست محیطی ، در تامین زندگی بخش زیادی از بشریت ، ایجاد مشکل کرده است . و از این رو کنکاش و بررسی ابعاد مختلف مصرف گرایی در جوامع مصرف زده و پرداختن به راه کارهای مقابله با آن ، ضمن بررسی چرایی و چگونگی ترویج این فرهنگ نا سالم ، ضروری     می نماید ؛ لذا این نوشتار بر آن است ضمن تبیین مفهومی این مقوله و برخی مقولات مرتبط ، بررسی اجمالی این امور را پیگیری کرده و برخی توصیه های زمینه ساز اصلاح  الگوی مصرف را عنوان نماید .

تبیین مفهوم مصرف و مصرف گرایی

مصرف که از آن به واژه استهلاک نیز تعبیر شده ، « فرایندی است که در آن ارزش استفاده چه به صورت تبدیل آن در فرایند تولید ( مصرف تولیدی ) و چه به صورت استفاده ناب و ساده آن در هنگام مالکیت برای ارضاء نیازها ( مصرف مصرفی یا مصرف نهایی ) ، از بین می رود . » از آن جایی که این فرایند ، در واقع همان عمل افراد برای استفاده از کالا یا تولید آن است ؛ علاوه بر محسوب شدن به عنوان یک فعالیت اقتصادی ، یک مقوله اجتماعی و فرهنگی قلمداد شده و یک مرام و خواست فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود که حوزه های فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر میگیرد .
این فرایند در دوره های مختلف انقلاب صنعتی ، فرهنگ های گوناگونی به خود گرفت و در   هر دوره ، بر اساس امکانات تولید صنعتی ، فرهنگ مصرفی ویژه ای شکل گرفت و نظریه های اقتصادی مناسب آن پدیدار گردید ؛ تا اینکه در قرن بیستم ، فرهنگ مصرف گرایی مطابق نیاز جامعه سرمایه داری به مصرف بیشتر ( که در اثر تولید انبوه به وجود آمده بود ) ، در غرب ظاهر شد و به تدریج دامنه آن به کشورهای در حال توسعه و جهان سومی گسترش یافت .
مصرف گرایی به عنوان یک فرایند اجتماعی ، بر مصرفِ مصرفی تکیه کرده و مصرف هر چه بیشتر کالاهای مصرفی ، اعم از بادوام و بی دوام را مورد تاکید قرار می دهد . در این فرهنگ ، افراد در خرید همیشگی کالا ها و خدمات جدید ، درگیر می شوند ؛ درحالی که هیچ توجهی به نیاز یا عدم نیاز به این کالا و خدمات ، قابلیت دوام آنها ، مبداء تولید یا پیامدهای زیست محیطی تولید و مصرف آنها ، نمی کند . در واقع باید مصرف گرایی یا مصرف زدگی را « از بین بردن یا صرف کردن از طریق به کار بردن و هزینه کردن بیهوده » دانست .
جامعه ای که این فرهنگ بر آن حاکم گردد ، همان جامعه مصرفی خواهد شد ؛ که در آن ، بنا به نظر بودریار ، « مصرف مبتنی بر خواست ، مطرح می شود ؛ نه صرفا مبتنی بر نیاز ؛ یعنی مصرف با میل آمیخته می شود و سلیقه و میل افراد در جامعه ، بر نوع آن تاثیر می گذارد . »
در چنین جامعه ای که شعار خرید و مصرف بیشتر رواج می یابد ، مصرف گرایی ، به نوعی وجه اجتماعی و نه به یک نیاز ضروری تبدیل می شود ؛ بلکه گاه به عنوان « تمایز یک گروه دیگر یا به عنوان بیان یک منزلت اجتماعی » خواهد بود .
این جامعه ، که محل نمایش و عرضه کنندگی کالاهای گوناگون به منظور ایجاد احساس عدم کمیابی کالا در مصرف کننده است ، با رشد غلبه آگهی تجاری ر جهت نمایش کالا و ایجاد مصرف کننده ی با دوام و قابل اتکاء روبرو ست ، سعی می کند با رفع محدودیت استقراض و از بین بردن قبح بدهکاری ، زمینه خرید هر چه بیشتر و از روی میل را برای مصرف کننده فراهم آورد .
عوامل بروز و گسترش مصرف گرایی در جامعه
در ریشه یابی بروز و گسترش فرهنگ مصرف زدگی در یک جامعه ، عوامل درون فردی و برون فردی گوناگونی می توانند دخیل باشند ؛ که با شناخت آنها می توان به راهکارهای مناسب ، جهت اصلاح الگو ی مصرف یک جامعه ، دست یابید . برخی از این عوامل ، که لازم است در نهادینه کردن الگوی صحیح مصرف مورد توجه قرار داد ، عبارتند از :
عقده های روانی افراد ؛ از جمله عوامل درون فردی ، که می تواند در حدود مصرف گرایی در میان افراد یک جامعه نقش داشته باشد ، وجود برخی عقده های روانی در افراد است . یکی از این عقده های روانی عقده ای است که بر اثر تنگ دستی ها و محرومیت هایی که فرد در طول زندگی با آن دست به گریبان بوده ، بخ وجود می آید و در شخصیت فرد ، ایجاد اختلال می کند . در این صورت ، شخص سرخورده ، برای حفظ شخصیت خود ، به ابزارهایی متوسّل می شود که در روانشناسی از آن به مکانیسمهای روانی یا واکنشهای دفاعی یاد می شود . از جمله آنها تصعید و جبران است .
در این واکنش روانی ، فرد دچار اختلال ، سعی می کند برای سرپوش گذاردن بر ناکامی ها و عقده های متراکم خود ، به عملی دست بزند که او را در اجتماع مطرح نماید . یکی از این اعمال ، اسراف کاری و زیاده روی در مصرف است .
فرهنگ منزلت سازی با مصرف ؛ در دنیای جدید ، کالا ها و اشیاء از شکل سنتی خود ( که به عنوان ابزاری برای رفع نیازها به کار می رفتند ) ، خارج شده اند و مصرف کالا و خدمات ، دیگر تنها ارضای یک دسته از نیازهای زیستی نیستند ؛ بلکه کالا ها و مصرف آنها به عنوان نماد و نشانه ای بر منزلت و شخصیت اجتماعی و به مثابه ابزاری جهت نشان دادن منزلت اجتماعی مورد توجه مصرف کننده قرار می گیرند . در جهان امروز ، مصرف ، به عنوان یک وسیله هویت ساز معرفی شده و مصرف کننده با مصرف و نمایش دادن کالاهای تحت تملکش ، در صدد خلق و حفظ هویت خویش است . او در واقع به سمت الگوی مصرف هویت بخش و مصرف متظاهرانه روی آورده است . این فرهنگ دنیای جدید ، که مصرف را معیار و ملاک شخصیت و کالا را وسیله هویت بخشی در نظر گرفته ، خود ، موجب افزایش مصرف و پدید آمدن نوعی مسابقه مصرف در میان افراد جوامع شده است .
تبلیغات تجاری ؛ بی شک تبلیغات تجاری با هدف معرفی کالا و خدمات از ضرورت های عصر حاضر به شمار می روند ؛ اما متأسّفانه این گونه از تبلیغات با بهره گیری از برخی شگردها و    پاره ای مضامین و محتواها ، موجبات گسترش مصرف گرایی را در جامعه به وجود آورده اند .

برخی از مشکلات تبلیغات بازرگانی که در مصرف زدگی تاثیر دارند ، عبارتند از :

الف ) ایجاد احساس نیاز : پیام های بازرگانی ضمن فاصله گرفتن از کارکرد اصلی و فلسفه وجود خود که معرفی کالا ها و خدمات بوده است به وسیله ایجاد احساس نیاز در مخاطب تبدیل شده اند و از این طریق به افزایش مصرف گرایی که تامین کننده منافع سرمایه داری است ، دامن می زنند .
رسانه ها و تبلیغات بازرگانی و همچنین ابزارهای بازاریابی در مردم احساس نیاز کاذب به کالاهایی که واقعا به آنها نیازی ندارند ایجاد کرده و مردم را به سمت خرید آن کالا ها سوق می دهند .
"دونا ولفولک کراس"  در کتاب خود به نام "سخن رسانه چگونه مغز شما را می سازد" ، در این باره می نویسد : « وظیفه تبلیغات تلویزیونی تبلیغ کیفیت های خاصی است ، که یک محصول ، فاقد آنهاست و اگر واقعا هیچ نیازی به یک محصول وجود نداشته باشد ، تبلیغات چی باید آن را ایجاد کند . او باید به شما ثابت کند که اگر این کالا را نخرید ، سلامتی و شادی شما به خطر خواهد افتاد . » باید دانست رسانه ها و تبلیغات چی ها ، برای ایجاد این احساس نیاز کاذب ، از عناصری همچون ایجاد ترس ، دروغ و ... بهره میگیرند .
ب ) مصرفی کردن کالا ها به عنوان یک ابزار هویتی ؛ گاهی پیامهای بازرگانی با به کار بردن مضامین و محتواهای خاصی در ضمن تبلیغ یک کالا ، برای آن کالا در ذهن مخاطب ، کارکرد هویتی به وجود می آورند و در نتیجه ، مخاطب را به سمت خرید آن شیء ، به عنوان عنصری هویت ساز تحریص می کنند . به طور مثال ، در تبلیغ یک کالا از عباراتی نظیر « می خرم چون فکر می کنم » ، « می خواهم بخرم چون هستم » یا « آهنگ زندگی با ... » ، استفاده می کنند ؛ که همه این پیام ها برای کالای مورد تبلیغ ، نقشی هویت بخش نسبت به خود فر یا زندگی او و حتّی زندگی بخش قائل می شوند ؛ به گونه ای که مخاطب ، گمان می کند ، اگر آن کالا را نداشته باشد ، هویت خویش یا حقیقت زندگی را از دست داده است .
ج ) ارائه آگهی در قالب تصویر زندگی افراد ثروتمند ؛ آگهی های تبلیغاتی تصویری ، با نشان دادن تصاویری از الگوهای زندگی افراد ثروتمند ، این الگو ها را به همه خانواده ها با هر سطح اجتماعی وارد کرده و از این طریق سایر مخاطبین را به سمت داشتن سبک زندگی افراد ثروتمند ، نوعی زندگی تجمّلاتی همراه با مصرف کالا های لوکس و غیر ضروری است ، ترغیب می کند .
د ) همراه کردن تبلیغ کالاهای مصرفی با نمادهای مذهبی ؛ گاهی تبلیغات بازرگانی با همراه کردن تبلیغات کالاهای مصرفی غیر ضروری با عبادت و نمادهای مذهبی ، مصرف گرایی را به نوعی موجه جلوه داده و از قبح اسراف و یا تبذیر در مصرف ، می کاهند و از این طریق ، به گسترش مصرف گرایی کمک می کنند .
ه) – انقلاب ارزش ها ؛ سرمایه داری کنونی غرب ، با توجه به تولیدات انبوهی که در پرتو پیشرفت صنعتی به دست آورده ، اکنون نیازمند بازار مصرف بوده و حیات خود را در گرو مصرف انبوه میبیند و همواره می کوشد برای رسیدن به مقاصد خود ، الگوی مصرف انبوه را در سطح جهان پیاده نماید .امپریالیسم غرب برای نهادینه کردن این الگو و کشانیدن جوامع مختلف به سمت و سوی مصرف زدگی ، خود را نیازمند ایجاد  احساس نیاز و ضرورت در جوامع مختلف نسبت به مصرف بیشتر و مصرف کالاهای تجمّلی و بی فایده می بیند ؛ از این رو ، سعی می کند با دگرگون کردن و از میان بردن ارزشهای مخالف مصرف گرایی و جایگزین کردن ارزش های مصرف گرایانه ، این احساس نیاز را به وجود بیاورد . غرب سعی می کند با تضعیف و تخریب ارزش هایی نظیر قناعت ، زهد و ساده زیستی ، ترجیح آخرت بر دنیا و ... ، ارزش های مورد نظر خود ، مانند دنیا طلبی ، تکاثر و تفاخر ، لذت طلبی ، ظاهر گرایی و ... که همگی تامین کننده اهداف اویند ، را نهادینه کند . نظام مغرب زمین ، برای نهادینه کردن این ارزش ها از شیوه های مختلفی مانند : تبلیغ و اشاعه  مد گرایی ، بزرگ و موفق جلوه دادن اشراف و ثروتمندان و ... ، بهره می گیرد . البته گاهی خود جوامع هدف نیز در این مسیر ، امپریالیسم جهانی را همراهی کرده و این شیوه ها و تخریب ارزش های حقیقی را آگاهانه و نا آگاهانه ، دنبال می کند .
علاوه بر آنچه گذشت عوامل دیگری مانند توزیع نا متوازن ثروت و درآمد در جامعه و انباشت سرمایه در دست گروهی خاص ، تقلید ، تجمل گرایی خواص و حاکمان و نیز می توانند در گسترش مصرف گرایی در جامعه نقش موثری داشته باشند .
مضرات مصرف گرایی
مصرف زدگی و تجمل گرایی به عنوان یک پدیده اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ، آثار و نتایج زیانباری برای فرد و جامعه در پی دارد . برخی از این آثار زیانبار ، بدین قرار ند :
1 – افزایش وابستگی به بیگانگان ؛ مصرف زدگی ، جامعه را به سمت گسترش الگوی مصرف برون زا یا وارداتی سوق می دهد . این امر ، موجب وابستگی یک جامعه خواهد شد . وقتی در جامعه ای لایه های گسترده اجتماعی ، به سمت مصرف فراوان ، بی توجه به امکانات تولید داخلی ، گام بردارند و به لحاظ کمی یا تنوع کالایی ، مصرفی را طلب کنند که هیچ گونه عینیت مادی در داخل آن کشور ندارد ، ناگزیر به واردات کالا خواهد شد ؛ که این امر ، مورّث وابستگی بیشتر آن کشور خواهد شد . این وابستگی ، زمینه ساز سلطه فرهنگی بیگانگان بر چنین جامعه ای خواهد  شد ؛ چرا که بخشی از فرهنگ بیگانه ، از طریق واردات کالا به کشور منتقل می شود .
البته عوامل متعددی در الگوی مصرف برون زا نقش دارند ؛ که یکی از آنها می تواند مصرف زدگی باشد . در بحث اصلاح الگوی مصرف ، لازم است ، علاوه بر توجه به اصلاح الگوی مصرف گرایی به اصلاح الگوی مصرف برون زا نیز توجه شود . این مهم ، از طرق مختلفی نظیر ایجاد خود باوری ملی ، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی و یا از طریق مبارزه با مصرف گرایی دنبال شود .
2 - ایجاد روحیه آزمندی و طمع ورزی ؛ "ادوارد فلاتاو" نویسنده و صاحب نظر آمریکایی ، اذعان می دارد که بنابر نتیجه پژوهش های اخیر ، ولخرجی های مصرف کنندگان در خرید هایشان می تواند روحیه مادی گرایی را در آنان تحریک کند . این مطالعه ، نشان می دهد که هر چه  مصرف کنندگان، خرید بیشتری انجام دهند ، فکر می کنند که به خریدهای بیشتر و مصرف   افزون تری نیاز دارند . بدین ترتیب یک دور باطل پر هزینه ، در آزمندی و طمع ورزی به وجود می آید .
3 - افسردگی ، بر اساس تئوری های پذیرفته شده اقتصادی ، هزینه کردن بیشتر ، موجب افزایش رضایت و خوشحالی فرد می شود . این در حالی است که بشر در پنجاه سال گذشته ، با وجود آنکه بیش از کل تاریخ بشر مصرف کرده ، اما هنوز به رضایت کافی دست نیافته ، روز به روز افسرده تر شده و بر شمار افسردگان عالم افزوده شده است .
گفتنی است ، انسان تجمل گرا و مصرفی ، در جریان تغییر مد و تکاپو برای تغییر دادن وسایل زندگی ، همواره در تنش و اضطراب روحی به سر می برد ؛ همچنان که سیری ناپذیری و حرص دست یابی به امور تجملی ، او را گرفتار اندوه و افسردگی می کند .
4 - افزایش اختلاف طبقاتی ؛ یکی از زیانهای اجتماعی مصرف گرایی ، افزایش اختلاف و شکاف طبقاتی در جامعه است .
5 - مانع توسعه ؛ از آنجا که مصرف گرایی ، مانع از سرمایه گذاری جهت طرح  و اجرای زیر ساخت های توسعه است ، سدّی در مقابل توسعه یک جامعه به شمار می رود .

اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف ، بدین معناست که منابع و کالاها ، به جا و به اندوه لازم به کار گرفته شوند و به صورت بهینه و با بیشترین بازدهی مورد استفاده قرار گیرند . این مقوله ، به معنای مصرف نکردن و حتی لزوماً به مفهوم کم مصرف کردن نیست و هیچ گونه منافاتی با تامین نیازهای فرد و جامعه در ابعاد گوناگون ندارد . برخی گام ها و راهکارهایی که برای کنترل و اصلاح الگوی مصرف بایستی مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان و متصدیان امر قرار گیرند :
ایجاد زمینه مناسب جهت فعالیت های اقتصادی ؛
تشویق مردم به پس انداز و سرمایه گذاری ؛
افزایش آگاهی های عمومی در زمینه مصرف و مصرف گرایی ؛
تقویت باورهای دینی و تثبیت ارزش های اخلاقی ؛
تقویت باورهای دینی و تثبیت ارزش های اخلاقی ؛
اجرای عدالت اقتصادی و جلوگیری از انباشت ثروت ، در دست عده ای خاص ؛
پرهیز خواص از تجمل گرایی ؛
منحصر کردن تبلیغات در امر معرفی کالا ها و خدمات ؛
ترویج فرهنگ بازیافت .
جمع بندی مطالب
ضمن پرداختن اجمالی به ضرورت صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف ، معنای مصرف به عنوان مقوله اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی روشن گردید و در ادامه با شناخت مصرف گرایی به عنوان فرایندی متکی بر برخی از علل و عوامل مصرف زدگی ، در یک جامعه اشاره شد . در ادامه از مضرات پدیده مصرف گرایی سخن به میان آمد و در آخر با توجه به عوامل مصرف گرایی پاره ای توصیه های لازم در جهت اصلاح الگوی صرف مورد اشاره قرار گرفت .

منابع و مآخذ :

فارس نیوز

الف ) کتابها:کاسترو ، ژوزئه دو ؛ انسان گرسنه ، ترجمه منیر جزنی ، تهران ، جاویدنیا ، 1379 .

رزاقی ، ابراهیم ، الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی ، تهران ، چاپخش ، چاپ اول ، 1374 .
اسحاقی ، حسین ؛ باید و نبایدهای مصرف ، قم ، دفتر عقل ، چاپ اول 1388 .
ماهنامه سیاحت غرب شماره 70 ، قم ، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما 1388 .
بهار ، مهری ، مطالعات فرهنگی : اصول و مبانی ، تهران ، سمت ، چاپ اول 1386 .
مصرف در دنیای امروز ( برگزیده مقاله های ماهنامه سیاحت غرب با موضوع مصرف ) ، قم ، دفتر عقل ، چاپ اول 1388 .
ایروانی جواد ، الگوی مصرف در آموزه های اسلامی ، مشهد ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، چاپ اول 1388 .

ارسال مقاله : زیبا شکارچی ( کارشناس ارشد علوم اجتماعی)


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
به سایت رسمی انـجمـن علمـی عـلـوم اجـتـماعــی دانشگاه پیام نور واحد آران و بیدگل خوش آمدید. چنانچه تمایل به نویسندگی در سایت را دارید حتما از بخش ارتباط با ما اعلام کنید. راستی در نظر سنجی سایت هم شرکت کنید. سپاسگزایم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    علاقه مند به برگزاری کدام یک از برنامه های زیر توسط انجمن علمی علوم اجتماعی می باشید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 53
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 66
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 125
  • بازدید سال : 251
  • بازدید کلی : 5,206
  • کدهای اختصاصی